cropped-cashflow.png

עקרונות הצמיחה העסקית

עסק לעולם אינו מושלם ובסופו של דבר צריך לעבור לשלב הבא כדי להישאר רלוונטי. אחרת, פשוט ימות ללא רעיונות או מוצרים חדשים.

כדי להגדיל את החברה שלך אתה עשוי לעבור שלבים רבים. כמו להתחיל כעסק קטן עם עובד אחד, וזה עשוי להיות הגיוני מאוד לפרק זמן מסוים. אבל בסופו של דבר, תצטרך להתרחב ולמצוא הזדמנויות עסקיות חדשות.

כל “קפיצה” כזו מסכנת את חייו של העסק ועלולה להכניס אותו לסחרור פיננסי שסופו כינוס נכסים/פירוק/פשיטת רגל. לכן לפני ביצוע הקפיצה רצוי להכין את העסק מראש על מנת לנטרל את הסיכונים הכרוכים בכך.

הצעד הראשון: לעשות זה לעשות סדר בעסק שלך. כך יהיה קל יותר להתארגן.

שיווק ומכירות, מימון, פיתוח ותפעול. ארבעת המרכיבים הללו מרכיבים כל עסק. כל אחד מהם ממלא תפקיד מפתח בהצלחת החברה. שיווק ומכירות מציגים מוצרים ללקוחות פוטנציאליים ומשכנעים אותם שהם צריכים לקנות את המוצר האמור. מימון מתייחס לכסף הדרוש לניהול העסק כמו שכר, שכר דירה, שירותים וכו'. פיתוח מתייחס לחדשנות של מוצרים או שירותים חדשים. ארבעת המרכיבים מוכרחים לפעול בצורה מתואמת אחד עם השני.

הרי לא ייתכן שיהיו אלפי הזמנות למכירה בעוד אין דרך לייצר את ההזמנות – מכירות ותפעול

כמו כן, לא יתכן שהמוצרים יימכרו פחות מעלות הייצור – מימון ומכירות

וגם יש צורך בתיאום עלויות פיתוח מוצרים חדשים ומשלימים – מימון ופיתוח

אגב, כאשר פונים לכל יועץ בנפרד, העצה שלו היא להתמקד במקסום הפעילות בתחום המומחיות שלו, תוך כדי שאתם רוצים שכל העסק יפעל בצורה מיטבית ולא רק חלק בודד ממנו.

הצעד השני: תוכנית עסקית מלאה

למרות שהעסק קיים כבר זמן מה, חשוב שתשקיעו מחשבה כיצד להתקדם. כאן יכולים לעזור הכנת תכנית חדשה ומרעננת, הגדרת קהלי יעד חדשים, ביצוע ניתוחים שיווקיים וגיוס מימון. אמירה נפוצה היא שעסקים חייבים תמיד להמציא את עצמם מחדש כדי להמשיך. המשמעות היא שעליך לראות את העסק כאילו הוא חדש לגמרי. התמקד בהיבטים חדשים ובדוק מחדש את הישנים, תוך התחשבות בקהל היעד או בקהל הלקוחות שלך. או במילים אחרות, סגור את העסק הישן ופתח במקום חדש.

הצעד השלישי: החלפת כל היועצים ונותני השירותים

מידה אחת לא מתאימה לכולם כשמדובר בנותני שירות לעסק שלך. העסקת ספק השירות הלא נכון עלולה לעלות לך ביוקר, גם אם מדובר בחברות גדולות. למשל, סטארט-אפ שיבחר בחברת ראיית חשבון שמתמקדת יותר בארגונים גדולים יותר יקבל שירות עלוב במקרה הטוב. וכשיצטרך ייעוץ כנראה גם לא יקבל. ואם יקרה להיפך, אמנם הוא יקבל את השירות הטוב ביותר, אבל כנראה שמבחינה מקצועית משרד רואה חשבון קטן לא יוכל לתת מענה ראוי.

הסיבה לכך היא שספקי השירות שלך כנראה הסתגלו יותר מדי לעסק הישן. כבר אמרנו שכעת יש לפניך עסק חדש לגמרי?

הצעד הרביעי: ניהול סיכונים

הרבה סיכונים מגיעים עם פתיחת עסק. תמיד קיימת האפשרות להגדיל את האשראי, לאבד לקוחות, להעסיק חברי צוות חדשים – זה אף פעם לא נגמר! לכל אחד משאלות אלה צריך להיות מענה, ולפעמים מספיקה ההבנה שעלולים להינזק ממהלך כזה.

מצד שני, אם עסק מסרב להשתנות, הוא עלול להיעלם כמעט מיד. האם אתה זוכר את פטירתה של נוקיה לפני כעשר שנים? זה היה בגלל שהיו כמה טעויות שהובילו לנפילתם והם כבר לא כאן.

אחת הטעויות של עסקים היא להתחיל לשחזר בצורה עיוורת הצלחות העבר, כי אם הן היו מצליחות בעבר הן מתחילות לחשוב שהן פיצחו את כל האתגרים בדרך להצלחה ואפשר להמשיך הלאה (כלומר לא לשנות כלום). הבעיה היא שאם הרעיון שלך טוב, יהיו מתחרים שייצרו מוצר טוב יותר או זול משלך ברגע שהם ישימו לב.

הצעד החמישי: ביצוע התוכנית

יש לך הרבה רעיונות נהדרים באמת ואתה רק רוצה להיות מסוגל לראות את התוכניות שלך מתממשות. ובכל זאת אתה מרגיש מתוסכל מכך שדברים ממשיכים להפריע. אם זה המקרה אז למה אתה פשוט יושב כאן? אתה צריך לנקוט בפעולה, גם אם זה לא עובד כמתוכנן. למרות שדברים אולי לא יסתדרו תוך יומיים, בלי נכונות לבצע תוכניות אין לעסק זכות קיום.

אסור לשכוח שאלו הם אנשים בשר ודם שיוצרים עסקים: עובדים, מנהלים, דירקטורים, רשויות, ספקים ולקוחות. כך שאל תשכח להשקיע בהון האנושי של החברה.

מאחלים בהצלחה לך בעסקים ובכלל.